perjantai 24. huhtikuuta 2009

Harjoitteet (Fedja)

Eilen kävin fyssarilla sen takia, että saisin liikkeet, joita voisin tehdä kuukauden ajan ennen kuin menen Treen fyssarin ohjaukseen.

Olo oli valmiiksi aika herkkä, kun taksimatkan aikana pukkasi hikikohtauksen päälle.

Aloitin sitten näyttämällä mitä teen ja hän antoi minulle pari Felden-Kreis liikettä. Kysyin niskaa stabiloivia liikkeitä. Yksi F-K niskaan vaikuttava liike on, että nilkat ojennetaan, pidetään vähän aikaa, sitten koukistetaan, pidetään vähän aikaa, jne. Kysyin mihin lihaksiin niskassa tämä vaikuttaa. Vastaus oli, että lihasketjun kautta stabiloi niskan lihaksia. Näytin 3 liikettä mitä itse teen. Fyssarin mielestä ne ovat niskaa stabiloivia.

Heräsi kyllä kysymys, että eikö fyssarin tarvitse tuon tarkemmin tietää mitä lihaksia mikäkin liike vahvistaa. Osasin jollakin lailla tällaista liikkeiden ohjausta. Halusin tietää voiko tämä fyssari ohjata minun kuntoutusta. Tulin siihen tulokseen, ettei hän tajua tätä vammaa yhtään, eikä hänellä ole tietoa miten kuntouttaa minunlaisia. Hän ohjaa minua oppimillaan menetelmillä tajuamatta mikä asiakasta vaivaa.

Vaikka osasin odottaa jotain tällaista, olin pettynyt siitä, että voiko tieto niskalihaksista fyssarilla olla noin yleisellä tasolla, ettei se tiedä mitä niskalihaksia milläkin harjoitteella vahvistetaan. Pettynyt olin myös siitä, ettei hän pystynyt tarjoamaan mulle oikeastaan mitään uutta. Lisäksi harjoitteiden ohjaus oli aika heikkoa. No. Onpahan testattu nyt se ja tiedetään.

Hoidon laatu sen sijaan hänellä on ollut kohtuullista.

Ei kommentteja: