tiistai 3. maaliskuuta 2009

Kalvokoulukunta kommunikoi3

Eli normi-ihmisille:
TV on lopullisesti seonnut. ;)

--

Moi,

Unohdin tiedottaa, että edelleen olen ilman pääjumia! :) :) Kyl se yrittää tulla, mutta sitten vaan lepoa ja suggestiota. Triptylitkin pudotin yhteen iltaisin - hiljaksiin. Kattoo, kuin tytön käy. Itkenkö jo ylihuomenna vai vasta ensi viikolla, että kallo räjähtää. Jos nyt osaisi ottaa tarpeeksi rauhassa ja myöntää, ettei vaan jaksa kantaa tota systeemiä niinkuin pitäis. Mutta joskus jaksaa! Täytyy kyllä olla aika surkeat lamaantuneet lihakset ja pirun kauan ylikuormittunut koko ranka. Nyt sen vasta tajuan, että mä oon ollut ihan lytyssä koko tyttö ja aivan helvetin huonossa jamassa fyysisesti rangasta! Ei ihme, että on ollut vaikka mimmosta oiretta vuosien varrella...

Joskus vielä ajattelen, että onneksi kaaduin silloin 26-vuotiaana ja olin muutaman vuoden vähän enemmän ja vähemmän hönönä, koska tuo vanha niska/pää olisi 'räjähtänyt' vanhemmiten. ;)

Sitten hiffasin, että mun pää on ihan erilainen kuin aiemmin. Oonkin vähän miettinyt, miks musta tuntuu oudolta/hönöltä välillä, mutta jotenkin toi kallon yläosa (niinkuin siitä takaraivon luusta) ylöspäin on 'isompi' kuin ennen. Tai siis ihan kuin otsa ja takaraivo ei ois sillain lysyssä/littanat, vaan ne ois semmoset pulleat ja tilavat, niinkuin kallon varmaan pitäiskin olla. Jotenkin pään sisällä on enemmän tilaa tuolla ylempänä. Hienoa...

Jos kattois MRI:tä päästäni, niin väittäisin kallon olevan erimallinen kuin ennen. Voikohan niin olla... Miksei... Neurologi sanois tietenkin, että jaahas, aivopaine on noussut, koska pää on 'pullistunut', mutta ei kun tämä on sillain hyvällä tavalla pullistunut! Parempi olla kertomatta neurologeille mitään... ;)

Nyt mä alan ymmärtää, että todellakin toi koko niska/nuppi on ollut ihan miten sattuu. Kun niskaan/kaulaan saa ne paljon puhutut tukilihakset ja muuhunkin rankaan jotain 'täytettä', niin tavallaan putkihan 'suoristuu', kun pää ei paina sitä littaan. Ehkäpä pääsen alarangan kyhmystäkin eroon joskus... Ja skolioosista. Saiskohan samalla myös parit maisteripaperit, uuden duunin ja lottovoiton, että voisin rillutella ulkomailla kun oon terve? ;)

Tiedän, tiedän, rajuja sanoja, ja muistan, että puhutaan milleistä ja pienistä jutuista... Sen takia kitalaessakin on 'kuoppa', ettei niska/pää ole 'lysyssä', niinkuin ennen. Hitto, tästä tulee vielä hieno keho, jahka aikaa menee, jaksaa vääntää ja ennen kaikkea tottua uuteen asentoon. Ei ihme, että vähän hakee ja hönöttää välillä, kun asento muuttuu pikkuhiljaa kohti 'normaalia'.. ;) Mutta tosi pelottavaa, että joku voi saada noin suuria muutoksia aikaan toisessa ihmisessä. Enpä antaisi kalvojani kenenkään muun käsiin tämän kaiken tajuttuani. Siis hienoahan se on lopulta mutta aika hurjaa...

Kiitos, että sain tilittää. Oli pakko, kun tajusin, että kalloni on kasvanut. Onhan tämä nyt sen verran positiivisesti outo juttu. ;)

- TV

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mä oon just miettinyt tuota, että voiko niin onnellisesti käydä... Että saa oikeat täsmäohjeet ja -hoidot sinne rangan pahimpaan paikkaan, ja jos ne toimii, niin sittenkö koko ranka ikään kuin tottelee "uutta järjestystä"? Yritin kysellä Ortonissa tätä. Eli miten se parantuminen oikein tapahtuu, jos tapahtuu... Kai sen käytännössä pitäis esim. mun tapauksessa tarkoittaa, että ällöttävän kyfoottinen kaularanka kääntyy oikein päin ja samalla muutkin oienneet osiot kääntyy luonnollisempaan asentoon ja pää alkaa selvitä? Voiko pikku jumppaliikkeillä todella saavuttaa sen? Tähän en saanut kunnon vastausta. Vielä pitää tehdä ainakin muutama kuukausi töitä, ennen kuin olotila antaa mitään vinkkejä liikkeiden tehosta... Onko sulla, TV, jokin tietty itsehoitorutiini? Olet niistä paljon varmasti kirjoitellutkin, mutta en oikein ymmärrä tota kalvoslangia :)

Tahdonvoimaa kirjoitti...

Moi!

Nopea perehdytys kalvoihin, koska ne on nouseva trendi... Puhuppas niistä näin Ortonissa, niin nauraa sulle... mutta mun hoitajat aattelee kaiken kalvojen kautta. Tiedän, ne on hieman "erilaisia" mutta parhaita siinä, mitä tekee.

Jokaista elintä ympäröi kalvot. Jokaista lihassolua ja muitakin yksittäisiä soluja. Koko keskushermostokin on kalvomaisen kolmekerroksisen pussin (selkäydinkalvojen + aivokalvojen) sisällä.

Kun niska retkahtaa, se kalvo ja sen sisällä oleva hermorunko saatta paskalla säkällä venähtää. Samalla paskoutuu toki myös lihaksia, nivesiteitä jne. ympäröivät kalvot joistain kohdin. Niinkuin mulla. Ehkä sullakin. no ne kalvot on tärkeitä siksi, että ne mm. antaa ihmiselle rakenteen. Ne pitää sut ns. kasassa. Jossei kalvoi ois, et pysyis ees pystyssä. Kun ne kalvot sit venyy ja paukkuu lihasten ympäriltä, niin sulta lähtee niistä kohdin pois se "tuki".Esim. mulla on pirun heikko yläniska ja C7-taso juuri siksi, että niihin sattui pahiten. Mun CST-hoitaja sit käsittelee kalvoja/kalvojen kautta. Ideana on saada ne toimimaan lisäämällä aineenvaihduntaa "pumppaamalla" niitä. Samalla ne paskoutuneet (anteeksi!;) kalvot uusiutuu ja opetan niitä toimimaan jatkuvasti uudestaan erilaisin liikkein. Niillä liikkeillä siis haetaan koordinaatiota lihaksiin, koska se on hukassa tietysti, kun hermot on venähtänyt ja hermotuskaan ei pelaa ihan oikein. Niitä kalvoja ylvettäviä liikkeitä mä hinkkaan päivittäin. oon saanut ft:ltä tiukat ukaasit, mitä tehdään ja miten, mutta oman kropan ehdoilla. Siihen sit päälle ne tosi kevyet syvät lihasliikkeet. Mutta lisäksi se CST-hoito pistää kehon korjaamaan itse omat vikansa. Eli se tavallaan törkkää luontaista paranemista eteenpäin/nopeuttaa sitä. Pelkillä omilla liikkeillä ei mulla hommasta tulis mitään mutta noi yhdistettynä toimii.

Ainakin mun ft harrastaa sukellusta ja reissaa ympäri maailmaa, ja on sillä ollut 2 retku-vammaa. Eli kai niillä kuntoon pääsee?? Tapauskohtaista.

Eli: itsehoitorutiini on kuunnella itteään ja tehdä niinkuin fiksummat käskee. ;) Jokos alat bloggaan?

Tahdonvoimaa kirjoitti...

Mutta: HIDASTA SE ON!
Nim. Vuoden hinkanut yläniskaa ja just just jaksan kantaa...

Tahdonvoimaa kirjoitti...

Siinä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fascia

Tahdonvoimaa kirjoitti...

Ja vielä: olen myös muuttanut lähes tulkoon koko elämäntyylini ja elämäni mahd. suotuisaksi paranemiselle. Mistäs päin muailmaa sää olit CVHV, Turusta?? Tiedän täällä loistavia itse retkusta kuntoutuneita CST-terapeutteja. Muualta en niinkään... ;( Ortonissa on hyvää hoitoa mutta itse oon sitä mieltä, että asioin vain retkusta kuntoutuneen ihmisen kanssa. Ainoa, joa voi mua ymmärtää...

Anonyymi kirjoitti...

Hmm...Kukaan tohtori ei ainakaan toistaiseksi sanonut mun kalvoista mitään. Uskon joka tapauksessa - varsinkin blogia luettuani - että olen päässyt moniin verrattuna helpommalla: Nyt kun olen ensimmäistä kertaa sairauslomalla (heh, 11 vuotta retkahduksen jälkeen), huomaan, että olo onkin parempi! Tämä tosin vain kunhan ei tarvitse "tehdä" mitään. Työ-/kouluarki ennen lepoon pääsyä alkoi olla suorastaan kamalaa: aamulla jo valmiiksi hutera olo (jota autossa istuminen vain pahensi) ja päivä täynnä oireita. Päivän "työ" oli oikeastaan pään pitäminen pystyssä ja oireiden kestäminen pokerinaamalla. Ei voi vain heittäytyä lattialle repimään päätään irti, kun kukaan ei ymmärrä. Nyt kun ei tarvitse esittää tervettä ja reipasta, päänsäryt ja höntit olot eivät haittaa yhtään niin paljon...ja nyt onkin vähän valesairas olo. (Siksi mulla ei ole oikein mielenkiintoista blogattavaa :)) Jännittää, jos/kun saan vielä joskus töitä. Työarjessa kun tulee vasta se lopullinen kuntotesti.

Kalvoista vielä: oma OMT:ni Turussa antoi mulle joskus liikeen, jolla voisi olla jotain tekemistä kalvojen kanssa(?) Istutaan tuolilla jalat 90 asteen kulmassa, laitetaan nilkat koukkuun ja oikaistaan sääriä suoraksi samalla kun lasketaan päätä rintaan.

En ihan ottanut vielä täydestä, kun mulle sanottiin, että en tarvi CST:tä. Kiitos vinkistä, ehkä vielä kokeilen joskus Tampereen gurua! Varsinkin, jos tämä itsehoito ei autakaan :-0

Mahtavaa, että saat apua retkuihmiseltä, joka TIETÄÄ miltä susta tuntuu! :)

Tahdonvoimaa kirjoitti...

Katos, just olinkin blogissa. Kyllä se työelämässä mitataan. Kun itsekin oon nyt ottanut rauhassa, pärjään, mutta kun vähän tekee duunia, menee hanklaksi. Mutta on se parempi kuin ennen. :)

Jooh, kyllä tuo kuvaamasi liike pumppaa neuraalikudosta. :) Eli juurikin siihen kalvoon saa liikettä noilla pumppauksilla.

Ja kyllä tuo mun fyssari on ollut ihan mahtava löytö. En tiedä oikein, mitä tekisin ilman.