tiistai 14. lokakuuta 2008

Kalvostoshokki suojamekanismina

Kuinkahan retkuvammaiset jaksavat lukea, kun tätä tekstiä nyt tulee ja tietokoneen ruudun katseleminen on vammautuneelle yksi pahimmista asioista :=>? Hommatkaa puhesyntetisaattori! Minulla on jo. Tosin luetan sillä pitempiä tekstejä. Sanoin tarvitseni sellaisen, koska en pysty pitkiä juttuja lukemaan. Pääsin kommunikaatiokeskukseen YO sairaalassa ja sen kautta sain puhesyntikan. Eli hyvääkin olen saanut YO sairaalasta.

Tarkennan vielä omalta osaltani käsitystä omasta vammasta. Ajattelen, että minulla on tavallaan jatkuva kalvoshokki päällä ja niskassa on jokin asia joka ylläpitää kalvon shokkitilaa. Tähän asti on tuntunut, että siellä on jotakin vähän pois paikoiltaan tai jotain ja kalvokiristys on äärimmäinen suoja, ettei niska pääsee liikkumaan ja hermoja ärsyttämään. Kun löysään raksuttelulla kalvoja, lopulta tilanne on se, että C2/C3 tasolta löytyy äärimmäinen "liimakangas" ja suoja. Siinä vaiheessa kun liikuttaa päätää, hermot jää tuolla kohdalla molemmin puolin väliin. Kun löysytän kalvoja, olen yö/kaupunkireissu/kyläily/ruoanlaiton jälkeen kohta taas alkupisteessä, niin että kiristys on äärimmillään. Ja vaikka löysyttäisin kalvoa ja olen käynyt CST hoidossa, niin helpotusta tulee 30%. Vaikutus kestää 1-3pv tai seuraavana aamuna ollaan taas paketissa turvallisesti koko kroppa. Toisaalta CST ei juurikaan auta siihen mahdottomaan kiristykseen. Siihen olen löytänyt erikoisen venytystavan, jonka kuvaan joskus myöhemmin. CST auttaa vasta siinä vaiheessa, kun raksutteluvenytystä on tehnyt 2-3 h.

Ei kommentteja: