maanantai 13. lokakuuta 2008

Kalvoteoria

Aika mielenkiintoista. Olen vuosikausia ollut sitä mieltä, että minua invalidisoi pahiten voimakas kalvokiristys ja se johtuu selkäytimen kalvopinnalla olevasta ärsytyspesäkkeestä, joka on seurausta vammutumisesta. Kraniosakraalihoitajat ovat yleensä sama mieltä. Olen useammalle lekurille esittänyt, että minulla kiristävät kalvot päässä ja ympäri kroppaa, mutta ovat olleet lähinnä ihmeissään. Lekureilla tätä kalvotasoa ei tunnu olevan olemassakaan. Heille on olemassa lihakset, jotka ovat aktiivinen elementti, mutta kalvojen toimintaa ei tunneta, vaikka sekin järjestelmä on dynaaminen ja aktiivinen. Kalvojärjestelmä on yhtenäinen päästä kantapäähän ja ainakin Helsinkiläisen kraniosakraalisen osteopaatin mukaan herkimmin stressiin yms. reagoiva kudos ihmisessä. Täytyy sanoa, että tiedollinen taso asiasta on minulla vielä heikko, mutta tunne sitäkin voimakkaampi.

Nyt sitten 10 vuoden päästä Tahdonvoimaa pitää blogia ja kirjoittaa "kalvoteoriasta". Aika hienoa. Joskus voisi olla mukava tavata "kalvofyssari".

Tahdonvoimaa: Miten sulla satiin selville, että C0 alueella nivel pettää? Näkyikö kuvissa vai onko fyssarisi sen verran taitava, että pystyy tutkimaan käsin? Sinä tunnut tosi hyvin olevan perillä mistä kohti rankaa mitkäkin oireet tulevat. Silloin on jotenkin helpompi kohdistaa hoito oikeaan paikkaan. Minulla tuntuu kaikki olevan yhtä mössöä kaulasta lantioon ja koko ranka toimii ihan päin seiniä. Joskus olisi löytää osaaja, joka käsin tutkimalla löytää sen mikä mulla oikeasti on vinossa tuolla niskassa/rintarangassa.

Tahdonvoimaa: En ole tehnyt kaulan stabiloivia. 2004 tein niitä pitemmän aikaa, muttei mitään hyötyä. Silloin kun tuolla niskassa on hirvittävä kireys, stabiloivat vain pahentavat. On sellainen olo, että pitäisi ensin saada löysytettyä tuota kovaa kiristystä, joka vetää niskan ihan väärään asentoon ja sitten alkaa tekemään stabiloivia varovaisesti. Jos teen niitä nyt, stabiloin niskaa ihan väärään asentoon.

Ei kommentteja: