perjantai 7. marraskuuta 2008

Päiväunilla (Fedja)

Uinti jäi tältä päivältä. Olin niin väsynyt vähäunisten öiden jälkeen, etten jaksanut lähtä edes ulos. Rupesin sitten päikkäreille. Ennen heräämistä näin unta, että olin kaatumassa pyörällä ja tuo lantio meni siinä jotenkin oudosti taaksepäin, kun siihen osui joku.

Olen tajunnut tässä viime aikoina, että oikeastaanhan en voi tietää mitä minulle tapahtui siinä pyörälennossa. Muistan hetken ennen lentoa. Vai olenkohan senkin päätellyt. Että olin seisaallaan lähdössä ylittämään katua. Se on varmaa, että olin lähdössä ylittämään katua ja sen jälkeen olen kaatunut hetimmiten. Olen kertonut tarinan niin, että olen ollut seisaallaan pyörän selässä ennen lentoa (tästä olen melko varma). Sitten olen sanonut, että pyörän eturengas pysähtyi, koska lokasuoja oli irti ja lähti liikkeelle ja minä lensin leualleen maahan (Tämän olen päätellyt). Faktaa tuosta on se, että lokasuoja oli lähtenyt liikkeelle ja pysäyttänyt renkaan. Tämän olen ilmeisesti päätellyt lennon jälkeen. Mutta sitä, että missä asennossa maahan olen tullut minulla ei ole mitään tietoa. Sen muistan, että maassa ollessa ei ollut ensin hajuakaan mitä on tapahtunut ja missä olen ja sitten olen tajunnut, että jotakin kummaa rojua on selässä. Osa pyörästä tai kokonaan. Muistan olleeni jotakuinkin katse maata kohti, mutta missä asennossa selkä, lantio. Ja onko pyörä ollut sekä minun kropan ala- ja yläpuolella. Että missäkähän se varsinainen vamma on? Toisaalta oireitten alettua yläniskassa tuntui nyrkin kokoinen möntti ja oireet olivat pääkopassa rajut, joten melko todennäköisesti niskassa tapahtui jotakin. Tulihan minulta leuasta verta ja kävin ompeluttamassa sen ensiavussa. Kukaan ei tietenkään kysynyt miten kaaduin. Oli merkintä vain, että kaatui pyörällä. Ja etuhampaissa oli halkeamia ja kolo. Ne huomasin vasta kotona jälkeenpäin, en muista milloin. Samoin leuan nivelpinnoilla näkyy MRI:ssä muutoksia, jotka sopivat discusvaurioon tulleeksi onnettomuudessa. Mutta sitten. Onko ohjaustanko osunut rankaan muualle ja aiheuttanut jotakin, kun tuo ranka tuntuu olevan niin paskana alaselästä ja rintarangan alaosasta. Ja kalvoprobleema missä kohtaa selkää tahansa voi aiheuttaa tämän shokin koko ytimen alueelle, luultavasti?

Ei ole mitään muistikuvaa, mitä pyörälle tapahtui tämän jälkeen. Olenko hakenut sen tapaturmapaikalta ja korjannut vai jättänyt sinne. Ex-Kämppis kertoi tänä vuonna, kun kyselin hänen huomioitaan kolariajalta, että en ollut pyörälennon jälkeen oikein osannut kunnolla kertoa mitä minulle on tapahtunut. Samoin sanoi, että sählyssä meillä ei enää sujunut peli yhteen. Aikaisemmin olimme hänen mukaansa pelanneet tosi hyvin yhteen. Minä vain luulin, että kolarin jälkeen en ollut hyvä pelaaja any more

Ei kommentteja: