lauantai 15. marraskuuta 2008

Joulunvietosta (Fedja)

Tahdonvoimaa, nuo sun jutut inspiroi mun päähän aina uusia juttuja.

Joulunvietosta. Minä olen viettänyt viimeiset 3 joulua itsekseni joulua. Olen käynyt sukuloimassa, mutta aaton olen ollut omassa seurassani. Kutakuinkin. Ystävä tosin viime jouluna tuli kylään illalla yhdentoista maissa.

Ensimmäinen joulu yksin oli haastavin. Oli sekava olo, kun mursi vahvan perinteen. Toisaalta oli jännittävä olla yksin ja miettiä, että mitenkä minä tosiasiassa haluan viettää joulua. Olen sittemmin nauttinut tavasta melkoisesti. Sitä huomaa, että joulutunnelma tulee pienestä: Kynttilät, pelkistetty jouluateria pelkistetyllä kattauksella ja joululauluja CD:ltä tai älppäriltä, jos haluaa.

On kyllä ystävät ja sukulaiset olleet ihmeissään, kun halusin viettää joulun yksin, vaikka ei tarvitsisi. Ja, kun kohtuu nuorena halusin olla näin itsellinen. Nyt on mukava, kun voi viettää joulun yksin tai yhdessä. On jo tottumusta yksinviettämisestä ja tietää, että yksi viihtyminen jouluna, riippuu vain siitä mitä siitä ajattelee. Jos luo suuret odotukset, niin varmasti pettyy. Nyt arvostaa melkoisesti sitä, että on hyvä olo fyysisesti. Tiedän, että häiriinnyn metelistä ja uudesta ympäristöstä aika paljon. Luulen, että tänä jouluna osaan annostella niitä oikeassa suhteessa. Viime jouluna olin porukoilla joulupäivänä ja kiristys oli niin kova, että pääasiassa makoilin pimeässä makuuhuoneessa. Just ja just jaksoin istua aterian ajan. Ei tuollainen kovin hienoa ole. Mieluummin kotona tuommoisen kunnon kanssa, kun kylässä.

Sen olen huomannut, että kun jostakin luopuu, saa tilalle jotakin uutta, mitä ei olisi osannut kuvitellakaan.

Voisin kyllä luopua tästä kiristyksestä päässä vaikka heti, vaikka en saisi mitään tilalle. Pystyisinköhän luopumaan? 11 vuotta ollut kaverina. Olisi se kyllä siistiä. Jos paine ja puristus yhtäkkiä päästä häipyisivät. Ai että. Nauraisin vaan päivät pitkät, tanssisin ja rallattelisin. Soittelisin, laulelisin. Menisin keramiikkaan, johonkin näytelmäpiiriin ja runoja veisin näytille jollekin niistä ymmärtävälle. Ompelisin, kutoisin, hankkisin sävellysohjelman tietokoneelle ja säveltäisin.

Ei kommentteja: